3 fantastische weken - Reisverslag uit Kougadam, Zuid-Afrika van Alexander Gaans - WaarBenJij.nu 3 fantastische weken - Reisverslag uit Kougadam, Zuid-Afrika van Alexander Gaans - WaarBenJij.nu

3 fantastische weken

Blijf op de hoogte en volg Alexander

13 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kougadam

Wat waren het een geweldige 3 weken. Eerst een week naar de Baviaanskloof, daarna een weekje toeren langs de oostkant van de gardenroute en ten slotte op bezoek in Grahamstown.

Het begon allemaal drie weken geleden toen Joep, Ivo & ik vertrokken naar de baviaanskloof om Joep zijn regenmeters te checken en 3 geautomatiseerde weerstations te installeren. We vertrokken vrijdagochtend en vrijdagmiddag hebben we maar even hard gewerkt, nadat we klaar waren voor die dag gingen we langs op zandvlakte om te horen of dat we de volgende dag naar George zouden moeten rijden om iemand af te zetten. Aan de ene kant waren we blij dat we de 8 uur niet hoefden te rijden (4 uur heen en vier uur terug) maar aan de andere kant was het wel jammer omdat het wel een leuk ritje zou zijn. Zaterdagochtend zijn we vroeg begonnen met werken, eerst de rest van de flessen leegmaken en meten hoeveel regen er in zat. Het werk ging sneller dan verwacht en 's middags konden we al de permanente regenmeters plaatsen. Het plaatsen van die regenmeter ging ook veel sneller dan verwacht en voordat het donker werd hadden we al het werk dat gepland was voor de trip al gedaan.
Daarom gingen we zondag ochtend maar aan het werk om het huisje wat op te knappen en wat brandhout te hakken. Na de lunch vonden wij het tijd om wat te gaan kloofen dus reden we naar Zandvlakte om daar de kloof in te gaan. Toen we ongeveer25 minuten de kloof in waren kwam Ivo ineens schreewend aangerend. Na vijf seconden voelde ik ineens iets op mijn gezicht, we werden aangevallen door killerbees. Ik begon met rennen en gelukkig rende ik stroomafwaarts de kloof uit, Joep en Ivo rende de andere kant op en moesten dus nog een keer langs het bijennest. Nooit gedacht dat ik zo snel over rotsen kon rennen en springen. Tijdens het rennen verloor ik helaas mijn mobiel maar iedere keer als ik er terug voor wilde gaan kwamen er weer bijen op me af dus besloot ik hem maar te laten liggen. Nadat ik een half uur aan het begin van de kloof had zitten wachten kwamen Ivo en Joep weer door de bijen heen gerend. Gelukkig was het maar een klein nest daardoor had ik maar twee steken en Joep en Ivo ieder 8.
De volgende dag hadden we niet zoveel last van de bijensteken dus we besloten om nog maar een kloof te doen. Voor deze kloof hoefde we niet zo ver te gaan aangezien het bij de overbuurman was. Het was meer een pad de berg op dan een echte kloof maar ook zeker de moeite waard. Tegen de avond begon het hard te regenen en moesten we een aantal dingen in de hut verplaatsen omdat het dak op sommige plaatsen lekt.
Omdat het geregend had moesten we nog een keer langs al de flessen om deze regenbui te meten. Op sommige plekken lag een laag van minstens 5 centimeter glibberig modder op de weg waar ik ondanks dat ik heel voorzichtig reed toch een keer ging glijden en bijna een verkeersbord geraakt heb. Woensdag was het weer tijd om terug te rijden naar de PLV omdat Joep op vrijdag zijn vriendin moest ophalen van het vliegveld voor onze reis langs de kust.

Zaterdagochtend rond een uur of half acht vertrokken wij met z'n vijven (Joep, Marije, Ivo, Roel en ik) uit het dorp voor onze trip langs de gardenroute. Eeste stop Addo elephant back safari!! Na een autoreis van twee uurtjes kwamen we aan op de plek waarvandaan we met een klein vliegtuig naar de gamefarm zouden gaan. Na een vlucht van ongeveer tien minuten kregen we de landingsbaan in zicht. Op het gras liepen nog allemaal antilopen, bavianen en zelfs een paar giraffen. Ze gingen bijna allemaal op tijd uit de weg behalve een antilope die we helaas geraakt hebben met het wiel van het vliegtuigje.
Toen we eenmaal de olifanten zagen beseften we pas hoe groot dat die beesten zijn, en wij gingen er op rijden! De ervaring is onbeschrijfelijk, je zit hoog boven het landschap en het voelt toch heel stabiel. Na het voeren van de olifanten en een vlucht terug besloten we om in de middag nog zoveel mogelijk beesten te spotten in ADDO elephant national park. Naast wrattezwijnen, zebras, jackhalzen en buffels liepen er natuurlijk ook veel olifanten rond. Helaas konden we door al het spekboom geen leeuwen of neushoorns zien.
Zondag was een relaxed dagje op het strand van Jeffery's baai terwijl de anderen aan het surfen waren heb ik lekker over het strand gelopen en een beetje in de zee gezwommen.
Maandagochtend stonden we rustig op en waren we van plan om eerst nog even langs de winkel te rijden toen we nog eens goed nakeken hoever onze volgende bestemming was. We dachten dat het een uurtje rijden was maar het bleek bijna twee uur te zijn. Het is maar goed dat er hier niet zo veel flitsers staan maar we waren op tijd bij de Bloukransbrug. Hier gingen Joep en Roel bungeejumpen, terwijl de rest veilig van de kant stond te kijken. Toen ze allebij weer omhoog getakeld waren zijn we doorgereden naar Tjisjikama om daar te gaan kayaken en op een luchtbed over de rivier te drijven, de natuur was spektaculair maar het water was iijskoud. Toen we allemaal weer opgewarmd waren zijn we doorgereden naar Oudshoorn om daar te overnachten.
Na relaxed te zijn opgestaan reden na een tour op een struisvogelfarm door naar de Cango Caves. Op onze adventure tour gingen we van enorme zalen via smalle gangetjes en kleine doorgangen (30 cm) weer terug naar de enorme zalen om daarna weer blij te zijn om buiten te komen.
Woensdagochtend ging de wekker weer vroeg in de ochtend in Mosselbaai, maar niemand vond het erg want er stond weer een avontuur op het programma haaienduiken. Na een snel ontbijt en een korte veiligheidsinstructie, was het tijd om de boot op te gaan. Ik had verwacht dat ze een eind de zee op zouden varen maar niets bleek minder waar. We gingen naar een eilandje dicht bij de kust dat vol zat met zeehonden. Nadat de kooi in het water was gelaten en wij als eerste lichting onze wetsuits hadden aangetrokken konden we de kooi in. Het is toch best eng om zo dicht bij te zijn zeker aangezien je niet zo heel ver kan kijken in het water. Maar je kunt de haaien veel beter zien vanuit de boot.
Omdat Joep ziek was geworden hebben we op donderdag een beetje gechilld in Plettenberg bay en zijn we vrijdag op een rustig tempo via Cape St Francis en Jeffery's baai wer terug gegaan naar de PLV.

Ik had niet echt tijd om uit te rusten aangezien ik de volgende dag weer mee moest naar PE om vanuit daar op zondag de bus te pakken richting Grahamstown. Voor mijn onderzoek moest ik op bezoek bij Rebecca en haar man Mike. Ze hebben me heel gastvrij ontvangen en echt geholpen met mijn onderzoek. Na een paar dagen hard te hebben gewerkt was het weer tijd om terug te gaan naar de PLV en even uit te rusten.

Het is nu al weer bijna tijd om weer naar Nederland te gaan maar gelukkig eerst nog een paar weekjes hier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kougadam

Alexander

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1878
Totaal aantal bezoekers 5260

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Stage Zuid Afrika

Landen bezocht: