Naar de Baviaanskloof - Reisverslag uit Kougadam, Zuid-Afrika van Alexander Gaans - WaarBenJij.nu Naar de Baviaanskloof - Reisverslag uit Kougadam, Zuid-Afrika van Alexander Gaans - WaarBenJij.nu

Naar de Baviaanskloof

Door: Alexander

Blijf op de hoogte en volg Alexander

23 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kougadam

Vorige week Zaterdag moest ik vroeger uit bed dan normaal maar dat was voor een keer niet erg omdat we naar de Baviaanskloof gingen. Dat betekend een rit van minstens 3 uur door het natuurgebied over steile bergweggetjes. Nadat de auto was volgeladen en iedereen was opgehaald vertrokken we.
De natuur in het park is echt prachtig en er zijn veel wilde dieren. We waren op tijd vertrokken om naar een vergadering van de boeren in het gebied te gaan en zo met veel van ze informeel kennis te maken. We kwamen precies op tijd aan, ze hadden net het vuur aangestoken voor de braai. De boeren waren precies wat ik verwacht had blanke mannen met oerhollandse namen als Piet, Barend en Johan. Toen we ons voorstelden was de eerste vraag of dat we Afrikaans spraken. Tijdens de braai zijn we door de boer op zijn land rondgeleid en heeft hij verteld over zijn toekomstplannen. Toen de tour was afgelopen hebben we nog even wat gegeten en daarna zijn we vertrokken naar de cottage waar we verbleven. De cottage staat op een soort community boerderij waar de meeste mensen hun eigen groente proberen te verbouwen (als het niet door de bavianen gejat word).
De volgende dag gingen we eerst langs bij een boer waar we hartelijk werden ontvangen. Omdat Joep voor zijn project hoger in de bergen moet zijn bood hij aan dat we over zijn 4x4 trail mochten rijden om te kijken of dat geschikt was. Nadat we terug waren zijn op zoek gegaan naar een plek om omhoog te gaan aan de andere kant van de vallei. We kwamen terecht op een van de hogere punten in het gebied en het uitzicht was echt prachtig.
Maandag zijn we 's ochtends begonnen met het meten van de grondwaterstand in het gebied waar Julia onderzoek doet. We waren vroeg begonnen om zo veel mogelijk hitte te ontlopen maar tegen 11 uur was het al zo'n 30 graden en was het veel te warm om wat te doen. Gelukkig was de middagactiviteit het opnieuw schilderen van de dieptemeters in de meertjes die de boeren gebruiken voor irrigatie. Terwijl Julia zittend op een ligbed probeerde de eerst paal schilderde gingen Joep en ik maar even zwemmen in het meertje.
Dinsdag had Julia een afspraak dus konden we met z'n drieen rondkijken in het gebied. Nadat we Mvujisi zijn werk gedaan hadden zijn we op een andere 4x4 route de bergen in gereden. Na de lunchpauze ben ik verder gereden over de route. Nadat we de sleutel terug ingeleverd hadden bij de boer besloten we om te vragen of we ook de kloof achter de boerderij omloog mochten lopen. Zodra je de kloof binnenstap ben je meteen in een heel andere wereld, een kabbelend stroompje en groene bomen. 's avonds hadden we een etentje met een aantal buren van de farm als going away party voor Julia.
De volgende dag zijn we weer terug gereden naar de PLV op tijd om 's middags nog presentaties bij te wonen van wat iedereen hier precies doet.